fbpx

Barter – czy ma sens? Poznaj trzy fundamenty udanej współpracy

Współpraca barterowa – wymiana produktów czy usług. Czyli „ja Tobie coś i Ty mi coś”. Temat kontrowersyjny. Jak wszystko na świecie ma swoje blaski i cienie. Dzisiaj je omówimy, żebyś był gotowy, kiedy możliwość takiej współpracy pojawi się na horyzoncie.

Barter jest w zasadzie stary jak świat. Istniał już wtedy, kiedy jeden jegomość trudnił się zbieractwem, a drugi polowaniem. Wtedy panowie się dogadywali i wymieniali towarami. Potem okazało się, że lepszym rozwiązaniem jest pieniądz, co jednak nie oznaczało zaniechania wymiany dóbr.

Dzisiaj barter jest stosowany… a może bardziej powinien być stosowany, kiedy obie strony mają coś, czego brakuje drugiej stronie. A wracając do tego jak jest stosowany – niestety często w przypadku, kiedy po prostu jedna ze stron nie jest skłonna sięgnąć do portfela. Bywa jednak różnie – czasem przecież współpraca barterowa może przynieść obopólne korzyści.

Niezależnie od tego czy proponujesz barter czy też ktoś Tobie takowy proponuje, musisz przemyśleć trzy podstawowe kwestie. Przejdźmy więc do nich.

Na czym chcesz zarabiać?

Jeżeli produkujesz jakiś produkt to zapewne po to, aby na nim zarabiać. Z kolei jeśli prowadzisz profil na Instagramie w celu zarabiania na reklamach – to Twoim celem jest na tychże reklamach zarabiać. Jeżeli masz coś w ofercie, co docelowo ma dać Ci wpływy finansowe, to usługi czy produkty innych nie mogą być formą zapłaty. Wymienianie się produktami, które stanowią (lub mają stanowić) rdzeń Twojej sprzedaży nie jest dobrym krokiem i nie zdobędziesz dzięki temu lojalnych klientów. No chyba, że…

Na co chcesz wydawać pieniądze?

Jeżeli Twój produkt kosztuje 100 zł to każdy barter oznacza dla Ciebie minus 100 zł. Nie ma problemu, jeżeli i tak byś na proponowane dobro wydał tę kwotę. Jeżeli np. z chęcią wydałbyś na reklamę (np. na wzmiankę u influencera) tę stówkę – to nie ma problemu jeżeli nasz reklamobiorca zażyczy sobie ekwiwalent w postaci Twojej oferty. Jednak jeżeli normalnie nie byłbyś skłonny wyciągnąć banknotu w portfela w celu nabycia danego produktu lub usługi – nie bierz barteru.

Podobnie sprawa ma się wtedy, kiedy masz dostać w zamian coś o niższej wartości niższej niż Twój produkt/usługa. Nawet jeżeli i tak chciałbyś to kupić – musisz zdać sobie sprawę, że gdyby ktoś normalnie skorzystał z Twojej oferty to przecież i tak miałbyś pieniądze do wydania.

Czy chciałbym wydać pieniądze już teraz?

Nawet jeżeli wymiana barterowa to w zasadzie niezła oferta – musisz pamięć, że w biznesie musisz dbać o nadwyżkę finansową. Barter to jakby sprzedaż (komuś) i kupno (od kogoś) w tym samym momencie. Jeżeli będziesz cały czas coś kupował – to ciężko Ci będzie wypracować zysk. Jeżeli będziesz „przejadał” przychody – szybko zakończysz przygodę z własną firmą.

Fundamenty

Poniżej opisane kwestie są tak naprawdę wszystkim co musisz wiedzieć. To zwykła matematyka – przy barterze musisz mieć znak równości, inaczej ktoś traci. Zobaczmy jak nasze fundamenty pomagają odpowiadać na przykładowe pytania związane z bezpośrednią wymianą dóbr:

  • Czy na początku prowadzenia profilu na Instagramie powinienem się godzić na barter? → Jeżeli i tak chciałbyś nabyć dany produkt lub usługę to tak. Nawet jeśli to jest tani produkt – pamiętaj, że, mimo wszystko, Twoje działania w social media również mają, póki co, małą wartość.
  • Czy jeżeli ktoś inaczej by ode mnie nie kupił – zgodzić się na barter? → Jeżeli i tak potrzebujesz jego produktu i ma on taką samą wartość jak Twój – w porządku. Jeżeli nie – nie rób tego. Pamiętaj, że masz zarabiać.

Jakie są zalety barteru?

Nie zawsze trzeba na wszystko wystawiać rachunek. Czasem może się okazać, że taka forma współpracy to okazja – i dla Ciebie i dla drugiej strony. Pamiętajmy też, że sam fakt posiadania czegoś w ofercie w danej cenie nie oznacza tego, że ktoś od Ciebie kupi. Czyli może się okazać, że i tak byś nie zarobił. Jeżeli nie wszystko Ci schodzi – handel wymienny może być ciekawym rozwiązaniem.

Barter może też być dobry dla początkujących influencerów, którzy mogą wzajemnie się wspierać i promować – dla każdej ze stron to trochę więcej pracy, ale przynajmniej nie muszą angażować kolejnych pieniędzy.

Jakie są wady barteru?

Niestety często są to zwykłe próby naciągactwa. Ktoś chce Ci dać w zamian produkt stanowiący ułamek ceny Twojego. Inna kwestia – czasem kusi, aby przyjąć ofertę, bo niby się opłaca” – ale pod koniec miesiąca okazuje się, że jednak brak najważniejszego – zysków.

Jeżeli ktoś nie przemyśli tych trzech kwestii, o których wspominałem – może źle wypaść na współpracy barterowej. Tym bardziej się cieszę, że przeczytałeś ten artykuł. Dzięki temu faktycznie możesz uniknąć wielu pułapek. I tego Ci życzę.

Dodaj komentarz

Przewiń do góry